Ostoskori on tyhjä. Ostoskori on tyhjä.

ABAS-3 Adaptive Behavior Assessment System – 3

ABAS-3 Adaptive Behavior Assessment System – 3
ABAS-3 Adaptive Behavior Assessment System – 3
Aiheet Kehitys, neuropsykologia
Julkaisija WPS: Patti L. Harrison ja Thomas Oakland
Hogrefe Psykologien Kustannus Oy, Helsinki
Soveltuvuus Aiheeseen perehtyneiden terveydenhuollon ja kasvatusalan ammattilaisten käyttöön
Ikäryhmät 0–89 vuotta
Suoritusaika n. 20 min
Tarkoitus Adaptiivisen käyttäytymisen menetelmä 0–89-vuotiaiden toimintakyvyn arviointiin ja arvioinnin pohjalta tukitoimien suunnitteluun.
Julkaistu englanninkielinen versio 2015 WPS, suomenkielinen versio 2021 Hogrefe
Normitus 1474 iältään 2–89-vuotiasta suomalaista. Alle 2-vuotiaille amerikkalaiset normit.
Tulossa vuoden 2021 aikana!

Adaptive Behavior Assessment System – 3, ABAS-3, on tarkoitettu adaptiivisen käyttäytymisen ja toimintakyvyn arviointiin 0–89-vuotiaille. Se sisältää 5 kyselylomaketta, joiden avulla saadaan tietoa yksilön adaptiivisesta toiminnasta hänen keskeisimmissä toimintaympäristöissään.

Kyselylomakkeet ovat: Vanhemman lomake 0–5-vuotiaan lapsen arviointiin, Vanhemman lomake 6–18-vuotiaan arviointiin, Opettajan/kasvattajan lomake 2–5-vuotiaan arviointiin, Opettajan lomake 6–18-vuotiaan arviointiin ja Aikuisen lomake 16–89-vuotiaan arviointiin. Aikuisen lomakkeen voi täyttää arvioitavan henkilön hyvin tunteva ihminen sekä arvioitava henkilö itse.

ABAS-3:n kyselylomakkeiden avulla arvioidaan päivittäisiä perustaitoja ja -toimintoja seuraavilla asteikoilla: kommunikaatio, yhteisössä toimiminen, akateemiset taidot/akateemiset valmiudet, koti-, päiväkoti- tai kouluelämä, terveys ja turvallisuus, vapaa-aika, itsestä huolehtiminen, itseohjautuvuus, sosiaalisuus, työ (työelämässä oleville nuorille ja aikuisille) ja motoriikka (0–5-vuotiaille). Asteikoista lasketaan adaptiiviset indeksit (käsitteellinen, sosiaalinen ja käytännöllinen indeksi) ja adaptiivinen kokonaisindeksi. Suomalaisiin normeihin pohjautuvia asteikkopisteitä ja indeksejä voidaan käyttää mm. kehityksellisien vaikeuksien diagnosoinnin, toimintakyvyn vahvuuksien ja rajoitusten arvioinnin sekä tukitoimien suunnittelun tukena.