ADOS (Autism Diagnostic Observation Schedule)
Arvioinnin tekeminen ADOS -menetelmällä
ADOS-arviota voivat käyttää vain ne henkilöt, joilla on hyvät tiedot autismikirjon häiriöistä, kokemusta autismikirjon häiriöiden diagnosoinnista tai jotka arvioivat ja hoitavat työssään autistisia henkilöitä. Arvioijan taidot ja ADOS-arviointiin liittyvä osaaminen ovat ratkaisevan tärkeitä arvioinnin tekemisen kannalta. Henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneita käyttämään ADOSia, kehotetaan osallistumaan ADOS- koulutukseen tai ainakin hankkimaan dvd-materiaali, jonka voi ostaa yhdessä arviointimateriaalin kanssa.
ADOS: eri kohderyhmien arviointimoduulit
ADOS koostuu neljästä moduulista, joiden suoritusaika on n. 30–60 min/moduuli. Jokainen tutkittava arvioidaan yhden moduulin avulla, joka valitaan tutkittavan kielellisen tason ja kronologisen iän perusteella. ADOS-käsikirjassa on ohjeistettu arviointiin soveltuvan moduulin valinta.
• Moduuli 1 on tarkoitettu lapsille, joilla ei ole jokapäiväisessä käytössä kommunikoivaa puhetta.
• Moduuli 2 on tarkoitettu lapsille, joiden kommunikatiivinen puhe koostuu lähinnä yksinkertaisista lauseista.
• Moduuli 3 on tarkoitettu lapsille, jotka puhuvat sujuvasti monimutkaisiakin lauserakenteita käyttäen.
• Moduuli 4 on tarkoitettu nuorille ja aikuisille, jotka puhuvat sujuvasti monimutkaisiakin lauserakenteita käyttäen.
Moduuleissa 1 ja 2 tutkittava liikkuu osin vapaasti huoneessa käyttäen erilaisia leikkikaluja. Moduuleissa 3 ja 4 painoarvo on leikkiä enemmän keskusteluissa, joita voidaan käydä pöydän ääressä.
Jokaisessa moduulissa on diagnostinen algoritmi, joka sisältää raja-arvot laajemmalle autismikirjon häiriölle sekä autismille.
ADOS-arvioinnin aikana kirjataan havainnoinnit, jotka pisteytetään havainnoinnin jälkeen. Myös havainnointitilanteen videointi on suositeltavaa