Ostoskori on tyhjä. Ostoskori on tyhjä.

CAST - Cartoon Attribution Strategy Test

Tuote on vain psykologien käyttöön.

CAST - Cartoon Attribution Strategy Test
Aiheet Projektiiviset testit
Julkaisija Psykologien Kustannus Oy, Helsinki: Nurmi, J., Haavisto, T., Salmela-Aro, K.,
Soveltuvuus psykologien käyttöön
Ikäryhmät 14 vuodesta ylöspäin
Suoritusaika 20–30 min.
Pisteytysaika n. 10 min.
Tarkoitus projektiivinen menetelmä, jonka avulla arvioidaan henkilön ajattelu- ja tulkintatapoja
Julkaistu 1997
Normitus 1991, 311 opiskelijaa ikäryhmistä 18-50 v.; 1992, 126 aikuista ikäryhmistä 34-54 v., 1996, 233 keskiasteen opiskelijaa ikäryhmistä 17-35.

Testillä tutkitaan henkilölle tyypillisiä ajattelu- ja tulkintapoja, joilla hän pyrkii ratkaisemaan erilaisia haasteita ja tulkitsemaan saamaansa palautetta.

Testin 12 mustavalkoisella taululla kuvataan erilaisia hypoteettisia tilanteita. Vastaajan on kerrottava mitä kuvissa esiintyvät hahmot ajattelevat ja tekevät, ja mistä onnistumiset ja epä- onnistumiset johtuvat.
Koululaisille (K), opiskelijoille (O), työikäisille (T), eläkeläisille (E) ja ryhmille (R) on erilaiset taulut ja vastauslomakkeet.

Testin ajattelu- ja tulkintastrategia- tyyppien jaottelu perustuu kolmeen tekijään:

1. Missä määrin henkilöt ennakoivat joko onnistuvansa tai epäonnistuvansa tehtävässä.
2. Missä määrin henkilöt keskittyvät tehtävän ratkaisun kannalta mielekkääseen suunnitteluun ja työskentelyyn, vai keskittyvätkö he tehtävään liittymättömään toimintaan.
3. Mistä henkilöt selittävät onnistumisensa ja epäonnistumisensa johtuvan.

Normitietoja on 17–54 -vuotiaista koehenkilöistä, joten nuorten ja eläkeläisten CAST-versioita voidaan pitää kokeiluversioina.
Katso myös nämä