Ostoskori on tyhjä. Ostoskori on tyhjä.

Lasten ja nuorten traumakeskeisen kognitiivisen käyttäytymisterapian perusteet

Jaa

Tämä koulutus on päättynyt, mutta siitä on tulossa uusinta.

Lasten ja nuorten traumakeskeisen kognitiivisen käyttäytymisterapian perusteet
Kuvaus Kolmipäiväinen koulutus traumakeskeisestä kognitiivisesta käyttäytymisterapiasta (TK-KKT) lasten ja nuorten psykoterapeuttista työtä tekeville mielenterveysalan ammattilaisille.
Ajankohta 27.11.2017 (ma) 10.00 - 17.00, Hogrefe Psykologien Kustannus Oy:n koulutustila (Roba), Helsinki
28.11.2017 (ti) 8.30 - 16.00, Hogrefe Psykologien Kustannus Oy:n koulutustila (Roba), Helsinki
29.11.2017 (ke) 9.00 - 15.30, Hogrefe Psykologien Kustannus Oy:n koulutustila (Roba), Helsinki
Paikkoja 24 paikkaa, joista 0 vapaana.
Ohjelma Päivien aikataulut

I pv
10.00 - 17.00 (aamukahvi ja sämpylä tarjolla klo 9.30 alkaen)

II pv
8.30 - 16.00

III pv
9.00 - 15.30

Sisältö
• Traumakeskeinen kognitiivinen käyttäytymisterapia (TK-KKT)
• Trauman ja surun vaikutukset lapsiin ja perheisiin
• Traumatisoituneiden lasten arviointi
• Miten TK-KKT-malli toimii?
• TK-KKT-terapeutin rooli
Traumakeskeiset komponentit
• Psykoedukaatio
• Rentoutus
• Tunteiden säätely ja modulaatio
• Kognitiivinen selviytyminen ja prosessointi II: traumaattisen kokemuksen prosessointi
• In Vivo -hallinta
• Lapsi–vanhempi-yhteisistunnot
• Tulevan turvallisuuden ja kehityksen tukeminen
Suru ja surukeskeiset komponentit
Neuvonta- ja terapiamateriaali
Esite Lataa koulutuksen esite
Hinta 580,65 € + ALV 24% = 720,00 €
Peruutuskulut Ilmoittautumisajan umpeuduttua peruutuskulut ovat seuraavat:
  • 35 € toimistokuluja + 50 % koulutusmaksusta
  • 100 % koulutusmaksusta, mikäli peruutus tulee viikon sisällä ennen koulutuksen alkua.
Ilmoittautuminen sulkeutuu 02.11.2017
Palautetta
Koulutus vastasi ennakko-odotuksiani 4,7 / 5
Koulutus oli hyvin toteutettu 4,4 / 5
Sisältö hyödynnättevissä työssäni 4,2 / 5
  • “Menetelmän kautta saa myös keinoja muunlaiseen traumatyöskentelyyn. Jo tänä aamuna heti huomasin löytäväni sanoja paremmin.” -Tellervo Niskanen
  • “Sain koulutuksesta paljon menetelmiä ja ajatuksia omaa työtäni ajatellen. En vielä osaa, mitä niistä pystyn hyödyntämään sillä ensin pitää opiskella hieman lisää. Koulutus oli todella mielenkiintoinen ja antoisa.” -Nimetön
  • “Koulutuksen keskeinen anti oli antaa tietoa traumaattisen kokemuksen/surun kohdanneesta ihmisestä ja antaa auttajalle työvälineitä siihen, että voi auttaa ihmistä kohtaamaan näitä traumaattisia asioita omassa tahdissaan. Tässä koulutuksessa sai paljon konkreettisia työvälineitä lapsi- ja perhekeskeiseen työhön.” -Nimetön
  • “TK-KKT manuaalin esittely ja sukellus traumaattiseen suruun. Manuaali toimii viitekehyksenä miten työskennellä trauman kokeneen lapsen ja hänen vanhempansa kanssa.” -Nimetön
  • “Ymmärryksen lisääntyminen ja selkiytyminen, tukea ja syvennystä omalle viitekehykselle, ja ennen kaikkea , selkiintymistä työtavoille; joita on jo käyttänyt osittain, ja menetelmiä eli niitä työkaluja avuksi vuorovaikutukseen.” -Nimetön
Lisätietoja Traumakeskeisen kognitiivisen käyttäytymisterapia

Joka neljäs kouluikäinen lapsi on kokenut traumaattisen tapahtuman, osa toistuvia traumoja. Muihin ikäryhmiin verrattuna lapsilla onkin suurin riski kokea vakava trauma. Yksittäisen trauman kokeneista lapsista ja nuorista n. 30 % kärsii traumaperäisistä psyykkisistä häiriöistä.

Traumaattiset kokemukset saattavat johtaa merkittäviin häiriöihin lasten ja nuorten kehityksessä. Toistuva altistuminen traumaattisille tapahtumille voi muuttaa psykobiologista kehitystä ja lisätä heikon koulusuoriutumisen riskiä, riskialtista käytöstä ja vaikeuksia ikätoveri- ja perhesuhteissa. Traumaattinen stressi on myös yhteydessä lisääntyneeseen terveys- ja mielenterveyspalveluiden käyttöön sekä lisääntyneeseen asiakkuuteen lastensuojelussa. Lastensuojeluasiakkaista suuri osa ja lastenpsykiatrian potilaista arviolta 60 % on psyykkisesti traumatisoituneita.

Tutkimusnäyttöön perustuvissa hoitosuosituksissa (esim. www.kaypahoito.fi) traumaperäisen stressihäiriön ykköshoitovaihtoehto on psykologinen hoito, trauma-altistuksen sisältävä kognitiivinen käyttäytymisterapia. Tällaista hoitoa suomalaiset traumatisoituneet lapset ja nuoret eivät juuri ole saaneet, koska menetelmän käyttöön kouluttautuneita psykoterapeutteja ei Suomessa ole ollut.

Traumakeskeisen kognitiivisen käyttäytymisterapian ovat kehittäneet maailman johtavat yhdysvaltalaiset lasten trauman ja surun hoidon asiantuntijat, tutkija-kliinikot Judith A. Cohen, Anthony P. Mannarino ja Ester Deblinger. Traumakeskeinen kognitiivinen käyttäytymisterapia on poikkeuksellisen vankkaan tutkimukseen perustuva, systemaattinen hoitomalli, joka on kehitetty traumatisoituneille lapsille, nuorille ja heidän perheilleen.

Maailmanlaajuisesti käytössä olevassa terapiamallissa huomioidaan erityyppisten traumojen vaikutukset yksittäisistä traumakokemuksista kompleksisiin traumoihin, kuten seksuaaliseen hyväksikäyttöön ja traumaattiseen suruun. Tutkitusti tehokkaassa hoitomuodossa työskennellään sekä lapsen että vanhempien kanssa.
Kenelle
  • psykologi
  • sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen
  • psykoterapeutti
Kouluttajat
Soili Poijula
psykologi, traumapsykoterapeutti VET